5 Manieren om ervoor te zorgen dat je website je merkidentiteit weerspiegelt

Geschreven door:

Marjan de Haas

Gepubliceerd op:

30 januari 2022
Website Roks streekwinkel

Om potentiële kopers ervan te overtuigen dat je merk betrouwbaar is, is het belangrijk om een consistente merkidentiteit te creëren. Als je website je merkidentiteit niet goed weerspiegelt, dan kan dit erg verwarrend zijn voor je klanten.

Als je ervoor zorgt dat de branding van je website op de juiste manier doet, kun je snel de aandacht van je publiek trekken. Wat dat betreft is de inhoud van je website essentieel op dit doel te bereiken. Hieronder zullen we enkele tips bespreken om er voor te zorgen dat je website je merkidentiteit weerspiegelt.

Ken je eigen merkidentiteit

Wat maakt jouw merk anders dan de anderen? Als je potentiële klanten probeert te overtuigen dat je merk oprecht is, ga dan na wat het is aan je merk waardoor het zich onderscheidt van de rest. In deze online tijd is het werken met zoekwoorden ontzettend belangrijk.

Je zult in korte tijd een oprechte verbinding moeten maken met de consument. Als je te veel wil laten zien op hetzelfde moment dan kan dat averechts werken en zullen de waarden van je merk niet meer duidelijk zijn voor je klanten. Kies daarom voor maximaal drie kenmerken die je bedrijf definiëren, en hou je hier op de hele website aan.

Opmaak

Consistentie is ook belangrijk voor de manier waarop tekst en afbeeldingen worden getoond op je website. Voor een creatief bedrijf kan het heel goed werken om een indeling te creëren met weinig tekst en een focus op communicatie via afbeeldingen of video, terwijl een bedrijf dat bijvoorbeeld bedrijfssoftware ontwikkelt, mogelijk meer gebruik moet maken van langere teksten en opsommingstekens waarin de voordelen worden beschreven van hun product.

Klanten zijn niet geduldig

Websites die langzaam laden, kunnen er voor zorgen dat je klanten weggaan voordat ze de kans hebben gekregen om de informatie te vinden waar ze naar op zoek zijn. Als je website traag is heb je waarschijnlijk niet eens de kans om de juiste berichten te communiceren via visuele branding. Een hoog aantal klanten verlaat webpagina’s die er langer dan 3 seconden over doen om te laden, waardoor het steeds belangrijker wordt om rekening te houden met gebruikerservaring als je bezig bent met online marketing.

Maak contact met je klanten

Merkidentiteit gebeurt niet zonder een publiek dat dat merk volgt. Daarom moet je focus altijd liggen op het contact maken met je klanten. Dat betekend: inhoud leveren die je doelgroep informatief en nuttig vind. Denk goed na over de content die je wil delen met je klanten, en plan de inhoud van je content waar je klanten zich op dat moment mee bezig willen houden.

Gebruik sociale media verstandig

Ook al staat sociale media niet rechtstreeks op je website, moet de inhoud die je deelt op de social media van je bedrijf overeenkomen met de inhoud die op je website staat. Zodat je merkidentiteit goed weergegeven kan worden. Ook moet je goed rekening houden met je doelgroep. En welke sociale media door je doelgroep gebruikt wordt. Alle sociale media hebben een ander publiek. Dus kies welke platforms je wel en niet wil gaan gebruiken voor je bedrijf.
Hetzelfde geldt voor de timing van je berichten op sociale media. Om met je klanten om te gaan op sociale media is het belangrijk om te weten wanneer de klanten gebruik maken van sociale media. Als je niet online bereikbaar bent op het moment dat je klanten en potentiële klanten wel online zijn. Mis je een grote kans om met hen in contact te komen. En dat is zonde, want dan zullen ze minder snel contact met je opnemen zodra ze online zijn (en gaan ze ook minder snel naar je website toe om je producten of diensten af te nemen).